VINTERTID.

Vintertid is the shit!
Lilla L har somnat utan problem (nåja, en del nappinsättningar) vid kl 7 två dagar i rad och vaknar vid kl 8 på morgonen. Egentid på kvällen för päronen och jag har inget emot att vakna kl 8. Pigg och glad flyttar jag över honom till våran säng där vi ligger och snackar, myser och leker i ett par timmar. Hoppas det håller i sig! :)


Vinterförberedelser.

Laddar inför vintern med sköna kläder att ha under overall/jacka till Loui. Mer än nöjd :)


Dofter och minnen.

Jag både hatar och älskar hur dofter och smaker kan få en att känna, minnas. Men när det är dofter/smaker som får en att bli varm i hela kroppen så älskar jag det.

Första veckan i gymnasiet lärde jag känna min bästa vän Emelie och vi umgick väldigt mycket hemma hos hennes föräldrar så jag lärde känna hennes föräldrar väldigt väl och jag ska inte säga att dom blev som mina extra föräldrar för dom är Emelies och hennes syskons päron punkt. Men dom blev två människor jag sparat djupt inne i mitt hjärta och än idag är dom inräknade bland mina nära och kära.

Eftersom vi hängde mycket ute i skogen hemma hos dom så blev en del av mina kläder ibland tvättade där och jag minns så väl doften av deras sköljmedel, sååå gott. När jag hade fått t.ex en tröja tvättad där ute så kunde jag sitta och och lukta på ärmen hur länge dom helst. Under lektioner på skolan, hemma i soffan framför tvn eller på bussen in till stan. Det luktade så gott, så tryggt, så hemma-hos-Emelie.

Efter gymnasiet flyttade E hemifrån, jag från stan och sköljmedelet glömdes bort Tills nyligen när jag kom och tänka på den doften, rinde E och fråga efter vilket medel det va och sen köpte hem det.

Igår på Gekås köpte jag nya sängkläder som just nu tvättas med skjölmedlet. Gissa om jag längtar tills vi ska gå och sova imorgon!? kommer sniffa hela natten. Doften av trygghet och kärlek ♡



Aj mitt hjärta!

Inatt följer jag med svägerskan och stefans kusins sambo (pjuu) lite spontant till Ullared och Stefan är bortbjuden imorgon så Loui's mormor ville gärna ha honom.
Jag och L sover hos mamma/mormor inatt sen åker jag kl 03.00 och L får sova kvar här. Kändes smidigast att göra så. Men, MEN jag börjar känna mer och mer att jag inte riktigt är redo att lämna ifrån mig L under en sån lång tid. Vet inte riktigt varför egentligen, vad det är som får mig att känna så. Jag vet att det kommer gå jättebra men mitt mammahjärtat skriker att Loui behöööver mig. Men det är bara att bita ihop och när vi kommer hem ska jag pussa honom sur! ;)



Djuriskt.

Gammelmormor fortsätter skämma bort barnet. Hon tyckte att Loui behövde en egen matuppsättning och jag höll med så vi hittade ett fint med elefanter på, från Åhléns i porslin. Stefans uppsättning sen han va liten har en blå elefant, nästan identisk med dessa elefanter, på sig. Charmigt :)
Bestick fick han av sin gudmor på dopdagen så nu är vi redo för fast föda!



Och så fick han även mössan som jag velat ha till L i vinter, även den från Åhléns.



Vi är så tacksamma för allt fint som min mormor/gammelmormor och alla andra runt om oss ger våran son. Tack! ♡

Lekfilt.

Igår fick Loui en jättefin stor filt att leka på av sin gammelmormor. Den har dessutom en yta på undersidan som håller kylan från golvet borta. På den kommer vi spendera många timmar lekandes :)


Jag som älskar stjärnor föll såklart som en fura!

Non stop!

dagen har gått i ett. Vaknar relativt tidigt, turbostädade, slira iväg till affären och köpte baksaker, hem, mamma och syster kom över. Medans mamma tog en vila tillsammans med Loui så slängde jag och syster ihop ett gäng kakor. När dom va klara så gick vi och hämta mormor som kommit m bussen från Eskilstuna.



När vi kom tillbaka så va även Stefan hemma så vi fikade nybakade kakor och tittade på nya filmen Turbo. 5 toast :)
Vid 8 hade alla åkt hem och jag slängde mig på soffan framför Bonde söker fru. Perfekt mammaledigdag! :)





Grötigt!

Gröt har vart lite träligt enligt Loui men idag fuskade jag och blanda gröten med liiite osockrad äppelmos och ojojoj vilken hit! slukade sked efter sked i rasande tempo tills jag sa stopp. Skynda långsamt med fast föda ;)

Till efterrätt svepte han dessutom en flaska ersättning. Jisses vad han skulle sova gott efter det tänkte jag. Päronen skulle få lite egentid innan nästa vardagsvecka meeeen gissa vem som ligger bredvid mig. Skrattar utan anledning, snackar gojja och sparkar mig i sidan. Loui!

Blir en mysig familjesöndagskväll istället. Inte mig emot. Hoppas ni har det lika mysigt i höstmörkret som jag :)



Loui låter hälsa att det är sjuuukt jobbigt när det börjar klia i hela ansiktet precis när man käkar gröt för glatta livet

En första.

Så många första gången en ny människa går igenom :) Idag rattade vi vagnen till Ica och hämtade ut Loui's första paket adresserat till honom.

Hans älskade gudmor Emelie har skickat en underbar stickad overall från Newbie. Kommer användas flitigt nu innan vindarna blir allt för kyliga.

Tack! ♡

Det goda i det simpla.

Här hemma är pasta och bacon två stora favoriter men alla som känner mig vet att jag kan inte laga mat. Inte ens nästan så varje gång när jag står där och rotar i kyl och frys så sköljer ångesten över mig men i tisdags så lyckades jag faktiskt riktigt bra och det ruskigt enkelt.

Stekte bacon, kassler, egen plockade kantareller. Hällde på grädde och cream fraiche. Krydda m grovmalen svartpeppar och lät koka ihop. Serverad m fjärilsmakaroner. Vardagmat delux men en ny storfavorit :)


Gråskala.

Barnkläder är det roligaste som finns!

○ Åhlens ○ Kappahl ○ H&M ○ Lindex ○

Zara mini



Hade gärna klätt Loui i dessa 3 fina tröjor nu i höst.

Kvällsmat

Igår kväll vid 8 slog vi oss ner alla tre vid matbordet för lite kvällsmat. Stefan åt fryspizza, jag åt clementiner och Loui fick smaka på gröt för första gången.
Han blir ju egentligen inte 4 månader fören den 27e men fick smygstarta igår. Han äter ju inte ens en smakportion utan bara max 3-4 bebisskedar.

Tidigare har han även fått smaka majskrok och när vi ätit senaste veckan så har jag doppat lillfingret i såsen och gett honom. Bara för att vänja honom med nya smaker.

Längtar tills den dag då det äts gröt varje kväll eftersom Loui är en liten kräkbebis och det är inte så kul att hitta sin bebis mitt i natten på en kudde full med kräks så jag hoppas gröten ska göra att han inte behöver dricka lika mycket ersättning på nätterna. Lite fastare föda är kanske lättare att behålla? hope so!

Hädanefter är detta våran nya kvällsrutin.

Rosslig måndag.

Redan igår eftermiddag började Loui bli gnällig, sov konstiga tider, var allmänt missnöjd och när natten kom så sov han oroligt och fick ligga mellan oss. Vaknade och va jääätteledsen ville ha flaskan men åt inte upp något av nattens 3 mål. Detta är inget vi är vana vid så det va en zombiemamma som klev upp idag och karusellen har fortsatt idag. Han skriker, sover, äter, kräks slem, skriker osv. Försöker få i honom vatten efter varje måltid i hopp om att det ska hjälpa lite mot slemmig hals efter att han druckit ersättning.

Vi skulle ju egentligen vart iväg och träffat mammagruppen kl 15 men kände vid 13 att det inte alls va någon bra idé så ringde och avboka. Tur va väl det för Fröet har sovit sen 15 och sover än... Denna natt lär inte heller bli någe rolig. Första sjukperioden, game on!



Mammas glada kille trivs bäst under snutten idag.

Inblick.

Loui med sin gudmor Emelie.
Så mycket kärlek jag har för er ♡



Foto: Juha Dahlbo http://www.jdfoto.se/

Visste ni att...

... jag är svag för dinosaurier.
Har vart det sen jag va liten då jag även prenumerera på en dinosaurietidning. (som jag för övrigt hittade några nummer av i min minneslåda för ett par dagar sen)

Idag kom Stefan på mig dreglande vid "tuggummiautomaterna".
-Vad tittar du på?
-Kooolla vad coolt! Man får dinosaurieskelett i den här automaten!!

På mornarna kollar jag alltid på Dinosaurietåget på barnkanalen. Tycker programmet är så bra för att man lär sig om olika arter. Loui är inte lika road och tittar hellre på sina händer.

Till dopet förra helgen köpte jag självlysande dinosaurier till barnens små goodiebags och eftersom 3 barn inte kom så plockade jag ur dom ur deras påsar och har dom senaste dagarna laddat dom under lampan vid läggdags för att sen ligga och fascineras. Dinosaurier OCH självlysande. Boom!

Haha ja ni hör ju. Jag är en sucker för dessa råcoola varelser. Må hända att jag är lite föör fascinerad för mina 24 år men äsch, alla har vi våra böjelser ;) Kommer aldrig kunna säga nej till Loui i leksaksbutikerna om det är en dino som står högst upp på önskelistan.



Fredag med vänner.

Vi va segstartade idag. Gled runt i pjamas fram till 13 då vi fick besök av vännerna Jonny och Elin. Männen våra skulle till glasbanken så jag och Elin tog oss en sväng på Coop för att inhandla kvällens middag och så köpte jag en toning. Kände för en förändring (höstfenomen) så slog till på något helt nytt. Imorgon får ni se ;)



Favoritdag.

Torsdagar är min favoritdag i vardagen. Då rattar vi vagnen ner till stan för lite babysång med ett superhärligt gäng mammor och bebisar. Sen patrullerar vi vidare med dom flesta av dom för lunch på Huldas. Purrrrfekt start på helgen.

Idag har vi dessutom hunnit med besök av mamma/mormor och 3 vänner. En rik torsdag helt enkelt :)




Bild från dagens härliga höstpromenad, strax innan vi mötte upp våra favoriter Beatrice och Wilhelm.

C N L

På lördag är dagen här. Loui blir 100 dagar gammal och ska döpas. Just nu har jag huvud fullt med gröt. Det är mycket som ska planeras, inhandlas, pysslas med och roddas.

Som jag längtar!





Dopklänningen gick i söndags in i sin tredje generation när Wilda döptes och på lördag fortsätter vi traditionen.
RSS 2.0