Vardagslunk.

Nu har det blivit lite glest här igen mellan inläggen men vi gör inte så mycker om dagarna så att det är värt att skriva ett helt inlägg om det ;)
Jag parerar jobbet med att vabba med Loui som är småkrackig hela tiden så det har blivit få dagar på förskolan för honom dom senaste veckorna. När inte mormor hans kunnat passa honom så har jag vart hemma men som idag så kunde hon bara vara barnvakt till 13 så jag jobbade fram tills dess iaf. Igår kväll vart han lite småfebrig på kvällen och under natten hade han någon slags feberfrossa. Iskall ena timmen och kokhet nästa gång men sen har han bara haft en aaaning förhöjd temp under dagen så imorgon blir det förskola trots att jag är ledig och även på fredag som egentligen är Loui och Stefans heliga dag när dom är ledigs tillsammans och oftast slutar jag tidigt då men nu kände vi att han behövde lite mer tid på Vitsippam eftersom han fooortfarande inte är helt nöjd med att hänga där. Lång frånvaro leder bara till bakslag varje gång!





Men när vi är någe sånt där pigga och hemma så hänger vi mycket ute. Går många promenader. Både med barnvagnen och på egna ben, leker i lekparken och utforskar allt som finns att utforska.



Lite lek på Lekia, en tågbana skulle man ha!



Skogpromenad med syssling Elsa, en av många.



Spanar efter flygplan (Loui's nya favvo) med farmor som bor precis bakom en flygplats och dom flyger rakt över huset, väldigt nära. Lycka tycker Loui.



Och äter äpplen från farmors träd.



Spelat lite bandy. Hela familjen med Wilton med familj.



Promenad till affären och lite lekparkshäng.



Bild från dagens myspromenad, kallt med friskt.


Älskade höst med min älskade lilla människa ♡

Sockerfria chokladbollar.

Igår när vi fick förmiddagsbesök av min pappa med familj och Stefans mamma med sambo så slängde jag ihop vanliga chokladbollar. Gott och enkelt till kaffet/tet. Men det är sååå tråkigt att alltid bara kunna erbjuda Loui en trist majskrok eller ett torrt sockerfritt digestivekex som han iaf inte vill ha när han ser vad för gottis vi äter så jag började googla och hittade ett recept på chokladbollar utan både socker och sötningsmedel.
Loui vart såå glad som fick äta samma sak som vi och mumsade i sig. Själv tyckte jag nästan att dom sockerfria va godare än dom med socker. Smakade mer choklad och vart konstigt nog mastigare. Dom med socker kan jag äta 4-5 stycken av men nu räckte det med 2 st.
Vart även 2 st till kvällsfikat framför serien Gotham.
Chokladbollar(10-15 st)
50 g rumsvarmt smör
2 dl fiberhavregryn (använda vanliga)
1/2 dl kokos
5-7 urkärnade dadlar (tog 7)
2 msk kakao
1-2 krm vaniljpulver (hoppade över)
2 msk kallt kaffe (tog vatten för mer barnvänlig smak)
Mixa till en slät smet, rulla i kokos, ställ i frysen 15 min sen va dom redo att mumsas på.
Kommer forsätta försöka hitta sockerfria bakverk utan sötningsmedel som passar både stora och små.

Hockeyfest.

I fredags va vi på hockey med våra bästisar Linda och Wilton. Wiltons pappa står i mål för Nyköpings Gripenhockey och i fredags va det dags för seriepremiär så vi plocka med oss grabbarna till hallen. Dom kollade lite hockey men mest så lekte dom nedanför läktaren, dansade med i låtarna och klappa händerna när alla andra klappa. Så söta!

Under andra perioden hittade killarna en liten isfläck att glida på och OJ vad kul dom hade. Ville inte alls gå därifrån noch den ena va blötare än den andra men skrattandes hela tiden. I mitten på andra perioden vände vi oss hemåt och Loui somnades sittande i mitt knä så fort vi kom hem. Ser fram emot fler kvällar i hallen med dom!




På en torsdag...

Eftersom Stefan är ledig på fredagar pga hans långa arbetsdagar och jag också är ledig denna fredag så bestämde jag mig för att överraska honom.
Köpte hem pizzaingredienser, några öl och smågodis. hem och städa, tände massa ljus, syster kom och hämta Loui, min mamma är utbildad massageterapeut så hon kom över med sin bänk. Tappade upp ett varmt skumbad till Stefan, en öl på badkarskanten och tända ljus även där. När han sen kom hem så fick han lägga i badet och koppla av medans jag fick massage. Sen va det Stefans tur och då passade jag på att slänga ihop pizzan.



När Stefans massage va klar så gick mamma hem. Vi käka pizza, smågodis, drack rom och cola medans vi kollade på filmen 'Sex tape' (som dock va sämst!)
La oss tidigt och njöt av plats i sängen ;)



Vid 12 smsa mamma om att Loui inte alls ville sova och va jätteledsen så jag gick och hämta honom så kröp vi ner i sängen hela familjen och somna gott.

Tanken va ju sovmorgon men Stefan skulle tydligen jobba lite extra så han drig vid 9 och strax efter så hämtade mamma Loui igen så nu sitter jag själv i soffan. Kollat våra bästa år, druckit varmt te och har en skön helgkänsla i kroppen.

Vid lunch kommer mina grabbar hem och då får vi se vad vi hittar på. Trevlig helg!

Ny favoritårstid.





Förr va jag en sommarälskare men nu är jag mer team Höst. Det är så friskt ute, ruggigt men mysigt och alla dessa härliga färger. Det blir många promenader med lilleman nu för tiden. Några vändor till skogen har vi hunnit med och bra många varv runt gården. Det är så roligt att se Loui när han upptäcker världen. Plockar allt som kommer i hans väg och frågar om allt han ser.



Han är i en sån fantastisk ålder just nu. Jag förundras av allt han gör och förstår. Han dukar bordet när vi ska äta, hämtar skorna när vi ska ut, tvättar händerna efter maten m.m. Min lilla människa ♡



RSS 2.0